Tuesday, December 24, 2013

සුභ නත්තලක් යුදාස්ටත්


නාසරෙත්හීත්, ගැලීලියේත්
බොහෝ පා ලකුණු තැබීමී,
කල්වාරි මග රුධිරයෙන් තෙත් කලෙමි,
ඉඳහිටක යන විට එහෙ මෙහේ
නොබලනු යුදාස් ඉස්කාරියොත් ඒ දෙස..!

කස පහර එතරම්ම රළු නැත
කටු ඔටුනු එතරම්ම විශ නැත
කුරිසයද එතරම්ම බර නැත
කල්වාරිය තුඟු නැත එතරම්ම,

මරියාවෝ එදවස ජන්ම පත්‍රය ලියද්දී
දැන නොසිටියා විය යුතුය අද දවස ගැන
නොමැති නම් ඒ කඳු මුදුනත ,හොවා ලැම මත
දරුපෙම් කුරැසය ඇය නො ඉසිළනු ඇත....

ආමේන්......

යුදාස් ඉස්කාරියොත් ,මේ නත්තලටත්
මම නුඔට සුභ පතමි,...!!

උඨ්ඨානයද වීර්‍යයද මම වෙමි...!

chaminda pradeep silva gunarathne

Monday, December 23, 2013

ග්‍රේශන් ආනන්ද නික්මගොස් (29)තුන් වසරයි...

-

දින හතරකට(2013-12-23-2013-12-29) පොරොත්තුව ලියා තබමි, ඒ අකාලිකව සිත් සතුටු කල චරිතය නික්මී විසි නව වනදාට තුන් වසරකි,


1958 මාර්තු මස 15වැනි දින මහනුවර උපන් ග්‍රේශන් ආනන්ද අබේකෝන්, 2010 දෙසැම්බර් මස 29වැනි දින මිය යන විට වයස 52ක් විය. ඔහු තංගල්ලේ කුඩා කුසුම් විද්‍යාලයෙන් ප්‍රාථමික අධ්‍යාපනය ලබා, වැඩිදුර අධ්‍යාපනය සඳහා කොළඹ ශාන්ත ජෝසෆ් විද්‍යාලයට ඇතුළු විය. උපතින්ම සංගීත හැකියාව දායාද කරගත් ඔහු, ගායනයට පමණක් නොව, සංගීත භාණ්ඩ රැසක් වාදනය කිරීමේ ප්‍රතිභාවද උරුම කර ගත්තේය. ඔහු පියානෝ වාදනය සඳහා ලන්ඩන් ඩිප්ලෝමාවක් ලබා ගත්තේ එම උපන් ප්‍රතිභාව නිසාය.
මෙම සංගීත හැකියාව නිසාම, ඔහුට මුල් කාලයේ Fortunes, Dreamers, Seac, Superstet, වැනි සංගීත කණ්ඩායම්වල ප්‍රධාන ගිටාර් වාදකයා ලෙස කටයුතු කිරීමට අවස්ථාව ලැබුනි. ඔහුට සංගීත ක්‍ෂේත්‍රයේ ඉදිරියට එන්නට අවස්ථාව උදාවුනේ ස්ටැන්ලි පීරිස් සහ සරත් දසනායක වැනි ප්‍රවීණ සංගීතඥයින්ගේ අනුග්‍රහය නිසයි.
සිය ප්‍රථම ගීතය, "ඈත දුරක දෑස පාවෙලා" නීලා වික්‍රමසිංහ සමඟ ගයමින්, 1978 ගායන දිවියට මුල පුරන විට, ඔහු අවුරුදු 20ක තරුණයෙකි. එතැනින් පටන්ගත් ගායන දිවිය තුල ඔහු ගීත 500කට වැඩි ප්‍රමාණයක් ගයා ඇති බව කියවේ. එසේම, සේන සමරසිංහගේ "මල් කැකුළ" චිත්‍රපටියට ගී ගයමින් ඔහු පසුබිම් ගායනයට පිවිස, චිත්‍රපටි 200කට පමණ සිය මෝහණිය හඬින් ගී ගැයීය. 1994දී, රජදරුවෝ චිත්‍රපටිය සඳහා ඔහු ගායනා කල අමරණිය ගීතය සඳහා හොඳම ගායකයාට හිමි සම්මානයද ඔහුට හිමි වුනා.
ඊට අමතරව, සිංහ පැටව්,දුර්ඝා,රන්දෙණිගල සිංහයා, ආදී චිත්‍රපටි 15ක් සඳහා සංගීත නිර්මාණයෙන්ද දායක වුනා.
වෙනත් ගායකයන් සතු නොවු, උපතින්ම ලත් සුවිශේෂී හැකියාවක් ග්‍රේශන් සතු වුනා. එනම්, ගීතවලට ගැලපෙන ලෙස සිවුරුහන් බෑම සහ යූඩ්ල් කිරීමය. ජෝතිපාල ගැයූ බොහෝ ගීත සඳහා පසුබිමින් යූඩ්ල් නාදය ලබා දුන්නේ ග්‍රේශන්ගේ මියුරු හඬයි.
ඔහු අවසන් වරට ප්‍රසංගයක් සඳහා ගීත ගායනා කලේ "මියැසි විශාකා" ප්‍රසංගය සඳහායි. ඔහුගේ වෙන්න යාම සිංහල චිත්‍රපටි සංගීතයට දරා ගත නොහැකි පාඩුවක්.
ග්‍රේශන් ඔබ අපට ලබාදුන් නොමියෙන ගීත රසයට අප ඔබට ණය ගැතියි. ඔබගේ අත්මය සමාදානයේ සැතපේවා.
chaminda pradeep silva gunarathne
info-sl-spirit-

Thursday, December 19, 2013

මැති ඇමතිවරුන්ට ලිංගාශ්‍රිත රෝග සඳහා උපදේශන කමිටුවක් ඉදිරියට



බස්නාහිර පලාත් සභාව ඉදිරියේදී විසුරුවා හැරීමට නියමිතය, බස්නාහිර පලාත සඳහා එක්සත් ජාතික පක්ශයෙන් නදීශා හේමමාලි නම් දැන උගත්, විනීත , බුද්ධිමත් තැනැත්තිය ඉදිරිපත් වන බව පක්ෂ අභ්‍යන්තරය පවසයි, එජාපය හෝ බස්නාහිර එජාප පාක්ශිකයන් ගැන කථාකරන්නට දෙයක් ඉතිරිව නැත, ඒ බස්නාහිරට අයත් ගම්පහ දිස්ත්‍රීක්කය නදීශා හේමමාලිම වන් දැන උගත් බුද්ධිමත් කාන්තාවක් පාර්ලිමේන්තුවටද යවා ඇත, ඈ උපේකශා ස්වර්ණමාලීය, අප ඈ හඳුනන්නේ පබා ලෙසය, සැබවින්ම ඇයද මල් පබාවකි, මේ කරලියට එන්නේ ඈට වඩා “මලේ මල්“ පබාවකි,

-


දේශපාලනය පිණිස සුදුසුකම් ලෙස ගැනෙන්නේ කැපවීමට වඩා ඇලවීම නම් ඈ තරම් තවත් සුදුසු චරිතයක් නැත, ඒ බැව් අනුන්කෙලී අකර්ශාවට (සමාවෙන්න අනර්කලී ආකර්ශා )මනාව පසුගිය කාලයේ මනාව ගම්‍ය කරන ලදි,

එජාපය බුන්නත්ය, ඒ බුන්නත් බව නිරැවතින් වසා ගැනීමට එජාපය ගන්නා “සක්කිලි“ තීරණයකි මේ නදීශා හේමමාලි මැතිවරණය සඳහා ඉදිරිපත් කිරීම, නදීශාට අමතරව නිල්මිනී තෙන්නකෝන් ගැනද රාවයක් මතුවෙමින් පවතී,

ඉදිරියේදී මැති ඇමතිවරු සියල්ලටම ලබා දෙන වරප්‍රසාද වලට අමතරව නොමිලේ ලිංගික රෝග සායන, උපදේශන සේවා ක්‍රියාත්මක කිරීමට විශාල වියදමක් දැරීමට සිදුවේ, එය පැටවෙන්නේද ජනතාව මතය, දැන් පාර්ලිමේන්තුව “ඕල් ඉන් වන්“ පැකේජයකි, මුදල් යහමින් වියදම්කොට දියවන්නාව තරණය කර තීරුබදු රහිත වාහනයේ සිට පළමු පන්තියේ ගනිකාව දක්වා අතිශ්‍ය සුඛෝපභෝගී ජීවන රටාවකට හිමිකම් කිව හැක,

උපේක්ශා ,ගීතා, අනර්කලී,නිල්මිණී ට අමතරව සුධර්මාද මේ මැතිවරන සඳහා එන්නේ නම් හුලාට පවා හිතට සහනයක් ගෙනදෙනවා ඇත, එය රටක් ලෙස අප සතුටු විය යුතු කාරණාවකි,

එජාපය පිස්සං කොටුවක් වී අවසන්ය, නාඩගමක් වී බොහෝ කල්ය, අප වැනි පාරම්පරික එජාප පාක්ශිකයන්ට දැන් සිදුව ඇත්තේ සාමාජික කාඩ් පත පුච්චා නළලේ අළු ගා ගැනීමය,

අති උතුම් බස්නාහිර එජාප ජනතාව පබාව මෙන් මේ නදීශාවද පාර්ලිමේන්තුව දක්වා ගෙන යනවා නොඅනුමාණය, එහෙව් ජනතාවට ජාතියේත් අන්තර්ජාතිකවත් උත්තමාචාරය හිමි විය යුතුය,....!!

වයඹ ජනතාවෙනි ! උඹලා අතිශය උදාර පිරිසකි, උඹලා කාඩ්බෝඩ් චරිත කරලියෙන් එළවා දැමීය, ! නමුදු අප ඇතුලු බස්නාහිර ජනතාව ගැන ඇත්තේ දුකකි,!

චමින්ද ප්‍රදීප් සිල්වා ගුණරත්න..

Tuesday, December 17, 2013

කාන්තාවකට බුද්ධත්වයට පත්විය හැකිද?


-


නිසැකවම ඔව්..කාන්තාවකට බුද්ධත්වයට පත්විය හැකියි, නමුදු නූතන කාන්තාව ඊට සුදුසුදැයි පැණනගින ප්‍රශ්ණයයි,


ගෞතම බුදුන් පළමුව විවරණ(නියතවිවරන නොවේ) ලබාගත්තේ කාන්තාවක් ලෙස සිට බව ඔබ දන්නවාද? මේ ඒ ඉඨි කුමාරී කථාවස්තුවයි,

පුරාණ දීපංකර බුදු දවස සුමේධ නමින් තවුසෙක් විය .ඒ නමින්ම මතු බුදුබව පතා පුරාණ දීපංකර බුදුන්ට අයත් ගඳකුටිය වටා සිද්ධාර්ථ තෙල් (සිද්ධාර්ථ තෙල් යනු අබ තෙල්ය)පහන් දල්වමින් තමන් මතු බුදුබව පැතීමේ ප්‍රාර්ථනාව කිරීම මේ සුමේධ තවුසාගේ සැඳෑ සමයේ වැදගත්ම කාර්‍යය විය, එක් දිනක් සිද්ධාර්ථ තෙල් සොයා ගැනීමට නොහැකි විය, නියතවම සිද්ධාර්ථ තෙල් තම සොහොයුරියගේ නිවසින් ලබාගත හැකි යැයි සිතූ මේ බෝධිසත්වයන් ඉඨිකුමාරිය නම් තම සොහොයුරිය වෙත ගොස් “ මා සෑම දිනම පුරාණ දීපංකර බුදුන් වෙසෙන කුටිය සිද්ධාර්ථ තෙල් පහන් දල්වා ඒකාලෝක කර මතු බුදුබව පතන බවත්,අද දින පූජාව පැවැත්වීමට තෙල් නොලැබුන බැවින් තෙල් පූජා කරන ලෙස කාරුණීකව ඉල්ලීය, ඇය නොපැකලී තෙල් ලබා දුනි, එසේ ලබා දී දැහැමින් කල් ගෙවන තමාත් මතු බුදු බව පතන බව දීපංකර බුදුන්ට දන්වන මෙන් ඉල්ලීය,.


තම සොහොයුරිය කල ඉල්ලීමටද සවන් දී සුමේධ තවුසා සුපුරුදු පරිදි බුදුන් වෙසෙන ගඳ කුටිය වටා පහන් දල්වන්නට විය, වෙනදාට වඩා ප්‍රමාදව මේ ක්‍රියාව කරනු දුටු බුදුන් ඔහුගෙන් ප්‍රමාදයට හේතුව විමසන ලදි, එවිට තමාට තෙල් සොයාගත නොහැකි වූ කාරනාවත් තම සොහොයුරිය තෙල් ලබා දුන් අයුරුත්,ඇය බුදුබව පැතූ අයුරුත් දැන්වීය, එවිට පුරාණ දීපංකර බුදුන් වදාලේ, එය තමාට ප්‍රාර්ථනාවක් ලෙස කල හැකි බවත්,ඊට පසු ඇය පිරිමි ආත්මයක ඉපදීම සඳහා විවරන ලබා ගතයුතු බවත් එය කල හැක්කේ ඇගේ ස්වාමියාට පමණක් බවත් වදාලහ,

සුමේධ තාපසයාට තව තවත් පැහැදිලි කරමින්,

ස්වාමියාගේ සියළුම කරුණු,පිලිවෙත් නිවැරදිව ඉටුකරමින්, වන්දනා මාන කරමින් , බිරිඳක ලෙස,මිතුරියක ලෙස,මවක ලෙස, ඉටුකල යුතු සියළු යුතුකම් ඉටුකල පසු ස්වාමියා තම මරණ මංචකයේදී මරණයට මොහොතකට පෙර ඈ විසින් සිදුකරන්නට යෙදුන කාරණා සිහිකර,“මතු බුදුබව පිණිසම අත් භවයේ පිරිමියෙකු ලෙස ඉපදේවා“ ලෙස යම් සැමියෙකු පතයිද, ඒ පැතූ කාන්තාව කෙරෙහි යම් බුදු කෙනෙකු ප්‍රාර්ථනාවක් කරයිද,ඇය ඒකාන්තයෙන්ම බුදු වනු ඇත,


මා දැක්වූ මේ දහම් කරුණු තහවුරු කරමින් යම් වෙනස්කම් ඇතත් මහාචාර්‍ය බෙල්ලන ඥාණවිමල නාහිමි දක්වා තිබූ අදහස පහත දැක්වේ...

ඔව්. අපේ අටවිසි බුදුවරුන්ටත් පෙර සෝළසා සංඛ්‍ය කල්ප ලක්‍ෂයක් කල් පාරමී දම් සපිරූ බුදුරජාණන් වහන්සේ නමක් පූර්ව දීපංකර නමින් ලොව පහළ වී සිටියා. එදවස අප මහ බෝසතුන්ට (සුමේධ තවුසාට) පළමු වරට නියත විවරණ දුන් දීපංකර බුදුරදුන් ද තාපසයෙකුව ඉපදී උන්නා. මේ දීපංකර තාපසයා පුරාණ දීපංකර බුදුන්ට තෙල් පහන් පුදා මතු කලෙක තමන්ද එනමින්, එලෙසින් ම බුදුවන බවට අධිෂ්ඨාන කෙරුවා. ඒ අනුව හැමදාම මේ දීපංකර තවුසා පුරාණ දීපංකර බුදුන්ට තෙල් ගෙන ගොස් දීම සිදු කළා.

එක් දිනක් එක ගෙදරකින්වත් තෙල් බිඳක් සොයා ගන්න බැරි වුණා. එහිදී දීපංකර තාපස තෙම රජමාලිගාවට තෙල් සොයාගෙන ගියා. මේ රජ මැදුරේ සිටි කුමාරිකාවක විසින් ඇගේ සිය ඥාති සොයුරා වූ පුරාණ දීපංකර බුදුන් උදෙසා නොපැකිළිව තෛලය ගෙනවිත් තාපසයා වෙත දෙනු ලැබුවා. එම අවස්ථාවේ දී ඇය විසින් තමන් තුළ ද මතු බුදු බව ප්‍රාර්ථනා කිරීමට ඇති අතිමහත් කැමැත්ත පිළිබඳව සිය සොයුරු පුරාණ දීපංකර බුදුන්ට දැනුම් දෙන ලෙසත් පවසනු ලැබුවා.


ඒ අනුව, පුරාණ දීපංකර බුදුන් සිය නැගණියගේ අතීතාත්ම පිළිබඳ ස්මරණයක යෙදී ඇයට මෙම සිතුවිල්ල මීට ආත්මභාව තුනක සිට ඇති වූවක් බව දැක, මතු සෝළසා කල්ප ලක්‍ෂයක් ගිය තැන නිර්මාණය වන සාර මණ්ඩ කල්පයේ දී බුදුවන ඔබගෙන්ම නියත විවරණ ලැබ ‘සිද්ධාර්ථ ගෞතම’ නමින් බුදු බව ලබන බව දීපංකර බෝසත් තවුසාණන් සමඟ පැවසුවා. එලෙස රජ මැදුරේ කුමරියක වී සිද්ධාර්ථ තෛලය පූජා කළේ, අප ගෞතම බුදුපියාණන් වහන්සේයි.

...බෙල්ලන ඥාණ විමල නාහිමි...

අද කාන්තාව ස්වාමියාගෙන් විවරණ ලබන්නට තරම් සුදුසුද? ඒ ඔබ සිතිය යුතු කරුණයි..!!




චමින්ද ප්‍රදීප් සිල්වා ගුණරත්න...

Sunday, December 15, 2013

සර්වඥ ධාතූන් බෙදී ගිය හැටි ඔබ දන්නවාද?




බුද්ධ පරිනිර්වාණය සිදුවුන බව රාජකීය වෛද්‍ය වරුන්ගෙන් දැනගත් අජාසත් රජු අධික ලෙස රෝගාතුර විය , විටින් විට සිහි නැති විය, බෙහෙත් ඔරු හතක් රජු සුවපත් කිරීම සඳහා භාවිතා කරන්නට සිදුවිය, පසුව රජු බුදුන් වැඩ විසූ ස්ථාන වෙත ගොස් ඒවාට වඳිමින් හඬමින් කල් ගෙවන්නට විය, පෘතග්ජනයෙකු වූ අජාසත් රජු සේනා පිරවරා කෙසේ හෝ ර්වඥ ධාතූන්ගෙන් හරි අඩක් තමා ලබා ගන්නවා ය යන චේතනාවෙන් මල්ලව රජ දරුවන්ට අයත් සල් උයන ආශිතව කඳවුරු බැඳ සිටිය හ, විශාලා මහනුවර ලිච්චවී රජුන්ද,කිඹුල්වත් පුර ශාඛ්‍ය රජ දරුවන්ද,අල්ලකප්ප බුලී රජ දරුවන්ද,රාමගාම හී කෝලිය රජුන්ද,පාවා නුවර මල්ලව රජ දරුවන්ද,චේතදීප හී භ්‍රාහ්මනයෝද යුධ කොට හෝ ධාතූන් වහන්සේලා හරි අඩක් ලබා ගැනීමට කටයුතු කරන බව දැන්වීය,

මල්ලව රජ දරුවන් සියළුම ධාතූන් තමන්ට අයිති බව කීවේ බුදුන් තම රාජධානියේ මහා පරිනිර්වාණය සිදුකල හෙයිනි,

සිදුවන්නට යන මහා විනාශය තේරුම් ගත් ද්‍රෝණ බ්‍රාහ්මනයා මහා ගර්ජනාවක් කලහ, ද්‍රෝන සියළු රජවරුන්ගේ ගුරුවරයා වූහ, පසුව ද්‍රෝණගේ හඬට සියල්ල අවනත විය, සම සමව සියළු ධාතූන් බෙදාදෙන බව ඔහු පොරොන්දු විය,

ශ්‍රී දේහය ආධාහනය කල පසු ලෙණ විවරකරන අවස්ථාවේ එහි විශාල ප්‍රමාණයේ ධාතූන් හතක් තිබිය යුතු විය, ළලාට ධාතුව,වම් අකු ධාතුව හා දකුණු අකු ධාතුව,ධන්ත ධාතූන් හතරක් ලෙසය ,

නමුදු ඛේම මහ රහතන් වහංසේ ඉර්ධියෙන් දෙණ දැවෙද්දීම සියුම් ශරීරයක් මවා දකුණු දළදාව තම අතට ගෙන තිබේ,

දෙන විවර කල වහාම රජදරුවෝද හිමිවරුද හඬා වැලපෙන්නට පටන් ගත්හ, මේ අතර ද්‍රෝණ බ්‍රාහ්මනයාට මෙසේ සිතිනි, මේ සියළුම ධාතු බෙදා දුන් පසු මට වන්දනාව පිණිස කිසිවක් ඉතිරි නොවේ..එසේ සිතා රහසේම ඉතිරිව තිබූ දන්ත ධාතූන් තුන එකක් ජටාවේත්, අනික,ඉනේත්, ඉතිරිය පාදයේත් සඟවා ගනු ලැබීය,

කිසිවෙකු නොදැක්ක නමුත් සක්‍රයාත් දහදහසක් ලෝක ධාතූන්ගේ දෙවි වරුන් මෙය දිටි හ, ශක්‍ර දෙවියන් සියුම් අතක් මවා ජටාවේ වූ දකුණු දන්ත ධාතුව ගත් හ, එය සිදුහතුන්ගේ කේශ තැන්පත් කර ඇති සිළුමින සෑයේ තැන්පත් කරන ලදි, අනෙක් දන්න ධාතූන් පිළිවලින් ඝටීකාර මහා බ්‍රහ්මයාත්, ජයසේන නම් නා රජුත් ලබා ගත්හ, ඛේම මහ රහතන් වහන්සේ ලබා ගත් ධාතුව කලිගු රටේ රජුට පිරිනමන ලදි, (එය දන්න කුමරු හා මාලිය මෙරටට රැගෙන ආ හ)බ්‍රහ්මයන් තම දන්ත ධාතුව සිදුහතුන්ගේ ගිහි වස්ත්‍ර තැන්පත් කර ඇති සළු මින සෑයේ තැන්පත් කරන ලදි,

දෙනේ ඉතිරිව තිබූ ධාතූ ප්‍රමාණය රන් නැලි අටක් විය, ඒ සියල්ල රජ දරුවන් අතර සමසේ බෙදා දෙන ලදි, ඒ අතර මුංපියල්ලක, කඩ සහලක, අබ ඇටයක ප්‍රමාණයේ ධාතූන් විය, පමා වී තවත් රජවරු ආහ, ඔවූහූ සඳුන් දරින් කල ආධාහන සෑයේ අළු හා ඉතිරිව තිබූ දෑ රැගෙන ගිය හ,

ද්‍රෝණ බ්‍රාහ්මනයා සියළු කටයුතු අවසන තමා සඟවා ගත් දන්ත දාතූන් පිරික්සීය, ඒ සියල්ලම අතුරුදහන් වී තිබිනි, නමුදු ඔහුට සැනසෙන්නට සියළු ධාතූන් බෙදූ රන් නැලිය විය, ඔහු එය තැන්පත් කරවා වෛත්‍යක් ඉදිකරන ලදි,

රජ දරුවෝ තම තමන්ට ලබා දුන් සර්වඥ දාතු තැන්පත් කරවා චෛත්‍ය කරවා පුද සැලකිලි දැක්වූහ...අළු හා දැව කොටස් රුගෙන ගිය රජ දරුවන් අංගාරව නම් චෛත්‍යක් කරවන ලදි,

සියළු ධාතූන් එසේ බෙදා තුන් මසක ඇවෑමෙන් ධර්ම සංගායනාවක් මහාකාශ්‍යප තෙරුන්නේ මූලිකත්වයෙන් පැවතිනි,

ඉන් පසුව දිවැසින් අනාගතයේ මේ ධාතූන්හට සිදුවන ව්‍යවසනය දැක නැවත ඒ බෙදා දුන් රන් නැලි අටෙන් හතක් එකතු කල යුතු බව මහ හරතන් වහන්සේ අජාසත් රජුට දැන්වීය..රජු තරමක් බිය විය, ඒවා නැවත ලබාගතහොත් නියතවම යුද්ධයක් ඇතිවිය හැකිය , රජු ඒ බව මහාකාශ්‍යප හිමිට දැන්වීය,

මහා කාශ්‍යප හිමියන් රජු අමතා..ධාතු එක් රැස් කරන කාර්‍ය මහා රහතන් වහන්සේලා සිදුකරන බවත් පුද පිණීස ධාතූන් යම් ප්‍රමාණයක් රඳවා අනෙක් සියල්ල රැගෙන එන බවත් ඒවා දැන්පත් කිරීමට පොළව යට ආරක්ශික රන් කරඪු හතක් කරවන ලෙස දැන්වීය,

අටක් බෙදා දුන් පසුව යලි හතක් පමණක් එකතු කිරීම රජුට මහත් ප්‍රශ්ණයක් විය..රජු මහ රහතන් වහන්සේගෙන් එය විමසීය..මහ රහතන් වහන්සේ කියා සිටියේ රාමග්‍රාමයේ කෝලිය රජදරුවන්ට දුන් නැලිය ආරක්ශා කරගත යුත්තක් නැත, එය නා ලොවට වැඩමවා පසුව ශ්‍රී ලංකාවේ රජ වන දුටුගැමුනු නම් රජෙක් ස්වර්ණමාලීනම් චෛත්‍යක් කරවා එහි ආරක්ශිතව තැන්පත් කර රැක ගනියි යන්නයි,

පසුව රජු විසින් පොළව යට කරවූ චෛත්‍ය ගර්භයක රන් කරඪු හතක බහා සර්වඥ ධාතූන් මතු රජවෙන ධර්මාශෝක නම් අධිරාජ්‍යයාට පමනක් විවරකර ගත හැකි වනසේ දෙවියන්ගේද ආරක්ශාව සහිතව වාසලසංඝටක නම් මන්ත්‍රෙයන් ආරක්ශා කර කිසිවෙකුට නොපෙනෙනන්ට තබන ලදි...එහි දැල්වූ සිංහ තෙල් පහන්ද, මල්ද, සුවඳ දුම්ද රහතන්වහන්සේලාගේ බලයෙන් නැවත වසර දෙසීය පනහකට පසු විවර කරන මොහොත දක්වා දැල්වෙමින් සුගන්ධවත්ව පැවතුනුබව කියවේ..

වසර දෙසීය පනහකට පමන පසු රජවූ ධර්මාශෝක රජු සියළු ධාතු එක් කරවා චෛත්‍ය අසූ හාරදහසක් කරවා එකම දින ධාතු තැන්පත් කල බවත් කියවේ..

ශ්‍රි ලංකාවේ බුදු දහම ස්ථාපනය කිරීමෙන් පසු සුමන සාමනේරයන් අත දේවානම් පියතිස්ස රජුට යොදුනක් යොදුනක් පාසා වෙහෙර විහාර කරවන පොරොන්දුව මත බුදුන් වැළඳූ පාත්‍රයද නැලියක් සර්වඥ ධාතූන්ද දුන් බව කියවේ..

ළලාට ධාතුව නාග ලෝකයෙන් ගෙනවිත් සේරුවාවිල චෛත්‍යක් කරවා තැන්පත්කරන ලදි, දකුණු අකු දාතුව ථූපාරාමයේ ස්ථාපිත කල බවත්,සෝමාවතිය තුල එක් දන්ත ධාතුවක් ස්ථාපිත කරවා වැඳුම් පිදුම් කල බවත්, අනෙකුත් දළදාව ශ්‍රි දළදා මාලිගයේ තැන්පත් කර ඇති බවත් දැක්වේ..

මෙලෙස බලන කල ධාතූන් අඩක් යුධ කරහෝ බලා ගැනීමට තැනූ රජවරුන් අභිබවා ශ්‍රී ලංකාවට හිමිවී තිබේ ඒ මෙරට තුල ඊට අවැසි ආරක්ශාව ඇති බැවිනි..එය ඉදිරියට රැක ගැනීම බෞද්ධ ජනයා සතු යුතුකමයි..!!

චමින්ද ප්‍රදීප් සිල්වා ගුණරත්න.